lauantai 3. maaliskuuta 2018

Kaikki ei aina mene suunnitelmien mukaan

Tämä postaus on ollut mulla luonnoksissa jo melkein kuukauden, mutten ikinä ole saanut kirjoitettua sitä loppuun. Kuitenkin siis nyt kuulumiset 24.1.-17.2. Kirjoitan uudempia kuulumisia toivottavasti ensi viikon jälkeen. Kaikki ei kursivoitu teksti siis noin parin viikon takaa :P

Moi,

Varmaan muistatte kuinka lopetin viimeisimmän postaukseni; "Seuraavalla kerralla tulen varmaankin kirjoittamaan koiravaljakkoajelusta". Lyhyesti sanottuna tuli pari muuttujaa matkaan...
Tässä postauksessa taas kuulumisia viimeisimmän kuukauden ajalta, joka on sisältänyt muunmuassa extempore Escape Roomin keskiyöllä, (luvallista) kokeiden skippaamista, Les Miserables- musikaalin ja paljon muuta josta kerron myöhemmin postauksessa..

NHL -peli Canadians v. Colorado


Minun oli tarkoituksena lähteä 27.01.-03.02. Ontarioon YFUn puolivuotisvalmennukseen ja koiravaljakkoajelulle. Tämä kuitenkin peruuntui sairastuttuani flunssaan. Aikamoinen pettymys, tiedän!
Keskiviikkona 24.01. heräsin aika huonon oloisena, mutta ajattelin että se menee ohi joten lähdin kuitenkin kouluun. Toisen tunnin aikana jouduin kuitenkin kysymään opettajalta voisinko mennä käymään terveydenhoitajan luona, joka sitten mittasi kuumetta lähes 38 astetta. Lähdin kotiin apteekin kautta kuitenkin ajatellen, että se menisi ohi ja pääsisin lähtemään lauantaina.
Päivät kului ja laitoimme YFUlle viestiä etten pääse lauantaina lähtemään ja he vaihtoivat junalippuni sunnuntaille antaen päivän extra-aikaa. Kävin lääkärillä joka totesi flunssan ja antoi antibiootit.
Valitettavasti jouduin siis sunnuntainakin jäämään kotiin.

Montreal at night


Mun koululla oli midterm exams samalla viikolla Ontario- matkan kanssa. Midtermsit on siis todella tärkeät kokeet jotka on puolet term 2 arvosanasta (ja colleget siis valitsee oppilaat term 1 & 2 arvosanojen perusteella). Koska mun oli tarkoitus olla toisessa provinssissa olin myös ilmoittanut etten tule tekemään kokeita. Vietin siis koko viikon kotona parantumassa.

Keskiviikkona pääsin vihdoin ulos talosta, kun pari vaihtaria Ontariosta tuli tänne Montrealiin muutamaksi päiväksi, ja menin heidän kanssa downtowniin. Käytiin katsomassa läpi The Old Port ja Olympic stadium. Olympiastadionin lähellä on ns. sisäeläintarha jossa käytiin myös. Siellä oli akvaariota ja laiskiaisia, lintuja ynnä muita.

Downtown Montreal


Seuraavana päivänä mun host äiti ajoi mut yhdeksän aikaan illalla Orange Julipiin, jossa tapasin nämä kolme vaihtaria ja mun aluevastaavan. Sovittiin siinä sitten että jäisin yöksi heidän luokse, kun muuten olisin ollut kotona tosi myöhään. Kun olimme saaneet ne kuuluisat appelsiinimehut juotua lähdimme toiseen kahvilaan ostamaan bageleita (Quebecilaiset on tosi ylpeitä niistä; en kyllä itse ole huomannut mitään erikoista :D).
Tämän jälkeen päädyimme menemään Escape Roomiin, koska mitä muutakaan sitä tekisi kello 11 illalla? Oli kyllä hauskaa ja pääsimme ulos 59 minuutissa!
Aluevastaavan luona olimme sitten kolmen aikaan yöstä.

Seuraavana päivänä vietimme aikaa heillä kotona, ennen kuin illalla joskus kymmenen aikaan lähdimme ajamaan Montrealiin päin. Kävimme Mount Royalilla katsomassa maisemia (oli taas kerran erittäin upean näköistä) ja sitten sain kyydin kotiin.

Sunnuntaina menimme host perheeni ja kaverini Annan kanssa Fête Des Neiges -tapahtumaan.

Fête des neiges



Siellä oli erilaisia aktiviteetteja kuten zip lining, mäenlasku isolla renkaalla ja tietenkin vaahterasiirappia löytyi monessa eri muodossa. Pääsin testaamaan "maple snow cones", jotka on siis vaahterasiirappia levitettynä lumelle, josta se noin puolen minuutin päästä kieritetään tikun päähän syötäväksi. Aika ällömakeaa, mutta ihan hyvää!

Lumifestivaalista viikko eteenpäin oli 11.2., jolloin pääsin vihdoin näkemään mun suosikkimusikaalin Les Miserables (Kurjat) livenä! Ei tuottanut pettymystä, mahtava Broadway -cast ja upea orkesteri ja hieno lavastus. Ei mulla oikein ole sanoja kuvaamaan sitä tunnetta kun istuin siellä täysin uppoutuneena musikaalin maailmaan.

Place Des Arts teatteri. Olin neljännellä rivillä, josta näki todella hyvin!
Seuraavalla viikolla saimme koulussa toisen jakson todistukset. Mun keskiarvo oli 81! Olin erittäin iloinen, kun tajusin päässeeni läpi kaikista kursseista, vaikka missasin midterm examsit jotka oli kuitenkin englannin, matikan ja ranskan arvosanoista 30-40%. Mun parhaat arvosanat oli kahdesta drama- kurssista. Toisesta sain 95 ja toisesta 87!
Koulussa on nyt 3. jakson alussa ollut todella paljon kirjoittamista. Englannin tunnille piti kirjoittaa 700-1000 sanainen fiktiivinen tarina aiheesta "unexpected kindness", nyt pitäisi valmistella vaikuttava puhe (eikä mulla ole hajuakaan mistä aiheesta kirjoitan), etiikan tunnille suullinen esitys aiheesta "syrjintä" ja jostain kerrasta kun mä olen kokenut syrjintää, toiseen dramaan monologi/scene ja toiseen pitäisi kirjoittaa ihan vapaavalintainen script, contemp. worldiin joka viikko uutisreview ja niin edelleen...
Paljon tulee siis harjoiteltua englannin kirjoittamista ja hyvähän se vain on! Tosin viikoittainen uutisreview on kyllä tuottanut päänvaivaa, kun en millään meinaa löytää kolmea hyvää uutista samasta aiheesta viikoittain... Tästä johtuen mulla on vieläkin tämän ja viime viikon review kirjoittamatta. Noh, eiköhän tämä tästä!

-
Downtown Montreal

Toivottavasti Suomeen kuuluu hyvää! Täällä on ollut sää nollan yläpuolella viimeisimmän viikon, eli todella lämmin siis! :D 
Toivottavasti ehdin pian kirjoittamaan mun fiiliksiä nyt kun tuli puoli vuotta täyteen täällä Kanadassa! Silloin luvassa varmasti myös kuvia mun Quebec City -viikonloppureissulta ja hiihtolomalta ("March break") joka alkoi tänään! Ja paljon muutakin hauskaa on tapahtunut, josta haluaisin jo kirjoittaa, mutta ettei postauksesta tule liian pitkä, niin niistä sitten myöhemmin...
Hyvää viikonloppua!


-Annika

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti